GENERALI Brokers Blog
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
GENERALI Brokers Blog
No Result
View All Result

Otázky a odpovede k novému privátnemu poisteniu DOMino

30/11/2021
v kategórii Produkty, Rôzne
DOMino: Poistenie, ktoré sa jednoducho hodí mať

Zozbierali sme vaše otázky k novému poisteniu DOMino a pripravili sme pre vás sumár, na ktorý odpovedali naši produktoví manažéri.

Vyberte si okruh otázok, ktorý vás najviac zaujíma, alebo si ich „prelúskajte“ všetky: STAVBA, DOMÁCNOSŤ, ELEKTRO, MAČKA A PES, OKRASNÁ ZÁHRADA, ASISTENCIE, ZODPOVEDNOSŤ A INÉ.

  1. Kam zaradíme rodinný dom z monolitického betónu?
    Monolitický betón je svojim charakterom murovaná stavba. Z pohľadu požiarnej odolnosti ide o podobné konštrukcie, ale aj z pohľadu odolnosti voči vode ide o obdobné konštrukcie. Zároveň je mnoho budov riešených kombinovane – skelet monolitický betón a murované steny.
  2. Keď si klient zníži PS o 20%, nepôjde o podpoistenie?
    Klient si môže ponížiť poisťovateľom odporúčanú PS v SMP max. o 20%. Podľa DPP PN – ak je PS vo výške min 90% nami určenej ceny – neuplatní sa podpoistenie. Akákoľvek kalkulačka na určenie poistnej sumy je orientačná. Vychádza zo zjednodušených modelov znaleckých postupov. Treba brať v úvahu všetky parametre predmetu poistenia – ako konštrukčná charakteristika, udržiavanosť stavby a pod. 20% je skôr opačne postavené, že zníženie PS oproti odporúčanej takmer s istotou bude viesť k podpoisteniu.
  3. Je nejaký limit na poistenie domácnosti, kde stačí len zámok s cylindr. vložkou na dverách?
    Viď dokument doložka K10; vstupné dvere prekážky D1, Obyčajné dvere (voštinové vyhotovenie s výplňou z tvrdeného papiera poskladaného do šesťhranného tvaru včelích plástov), latkové vráta (v pivničných priestoroch), ktoré sú uzamknuté obyčajným nešpecifikovaným zámkom alebo sú uzamknuté visiacim zámkom cez reťaz alebo petlicu, dvere bez špecifikácie.
  4. Ako je to s podpoistením pri PS stanovenej poisťovateľom? Uplatňuje sa?
    Ak je poistná suma odporúčaná poisťovateľom, podpoistenie sa neuplatňuje. Je to však v čase dojednania poistenia. Je potom potrebné si v pravidelných intervaloch aktualizovať poistnú sumu – napr. aj po rekonštrukciách, či signifikantnej zmene stavebných materiálov, či realitného trhu.
  5. Samostatná garáž sa dá poistiť? Myslím na inom mieste poistenia ako dom alebo byt.
    Samostatná garáž sa dá poistiť len v prípade, že je poistená aj iná hlavná stavba v rovnakom meste/obci. Ak je poistená hlavná stavba (RD, byt, rekreačná budova prípadne obývaný nebytový priestor) v mieste poistenia je automaticky poistená, mimo miesta poistenia ale v rámci obce hlavnej stavby je možné ju do PZ osobitne uviesť. Samostatná garáž sa nedá poistiť bez hlavnej stavby.
  6. Kam patrí družstevný byt?
    Ak je družstevný byt zapísaný na LV ako byt, je potrebné ho tak poistiť. Poistné plnenie následne ide tomu, kto je vlastníkom podľa LV. Doteraz to bolo rovnako.
  7. Indexácia PS je nastavená automaticky? A Hrozí pri domácnosti podpoistenie?
    Indexácia je na poisťovateľovi. Podpoistenie je definované v DPP pre poistenie nehnuteľnosti. Pri poistení domácnosti podpoistenie neuplatňujeme a nie je tam ani táto definícia.
  8. Ako/kde treba poistiť súčasti ako vonkajšie žalúzie, markízy, klimatické na fasáde BD, presklenia balkónov a pod. Byt/dom alebo domácnosť ?
    Jedná sa o stavebné súčasti, ich hodnotu je treba zarátať do poistnej sumy nehnuteľnosti.
  9. Ktorú hodnotu zo znaleckého posudku je dobré použiť pri stanovovaní hodnoty nehnuteľnosti?
    V drvivej väčšine prípadov sa uplatňuje pravidlo: domy sa stavajú, byty sa kupujú. To znamená, pri poistení nehnuteľností domov PS má byt východisková hodnota, pri bytoch ich všeobecná hodnota. Pozor: V Znaleckom posudku uvedenej východiskovej hodnote treba pripočítať DPH. Odporúčame si pozrieť bod 9 DPP pre poistenie nehnuteľnosti – 9. Pri uzavretí poistenia (poistnej zmluvy) musíte zachovávať a dodržiavať aj tieto povinnosti: a) správne určiť poistnú sumu poisťovanej stavby.
  10. Ak je nehnuteľnosť podľa LV mimo zastaveného územia obce, ale reálne je to zastavané územie, veľa domov okolo, ako treba poistiť? Je možné vybaviť výnimku?
    V SMP je kontrolná otázka, nie je potrebná výnimka. Ak si nie ste úplne istý, riaďte sa jednoduchým pravidlom; nehnuteľnosť sa nachádza pred tabuľou obce alebo za tabuľou obce.
  11. Ako môžem poistiť nehnuteľnosť mimo zastaveného územia obce, ktoré je ale v skutočnosti zastavané?
    V SMP je kontrolná otázka, nie je potrebná výnimka. Ak si nie ste úplne istý, riaďte sa jednoduchým pravidlom; nehnuteľnosť sa nachádza pred tabuľou obce alebo za tabuľou obce.
  12. Do koľkých rokov od uzatvorenia poistenia neskúmate podpoistenie?
    V súčasnosti prebiehajú viaceré kampane – či už mediálne alebo CRM (databázové) kde práve poukazujeme na túto problematiku.
  13. Zohľadňujete cenu poistného, ak mám hlásič požiaru, vody a vniknutia do nehnuteľnosti cez okno a dvere?
    Čo sa týka krádeže – ak je chránený objekt/priestor zabezpečený EZS je limit plnenia pre úrovne navýšený o 10%. Ostatné hlásiče nie sú zohľadnené v poistnom.
  14. Ako máte definovaný úder blesku? Kryjete priamy aj nepriamy úder blesku?
    Úder blesku pre produkt DOMino nedelíme na priamy alebo nepriamy. Definícia je nasledovná: Je prechod blesku (atmosférického výboja) poistenou vecou, alebo pôsobenie energie blesku (atmosférického výboja) alebo teploty jeho výboja na poistenú vec, alebo pôsobenie atmosférického prepätia na poistenú vec, alebo vplyv elektromagnetických účinkov blesku na poistenú vec. Za úder blesku sa nepovažuje prepätie alebo indukcia na elektrických alebo elektronických zariadeniach, ktoré nevznikli atmosférickým prepätím alebo elektromagnetickými účinkami blesku. Poistenie pre prípad poškodenia alebo zničenia poistenej veci poistným nebezpečenstvom úder blesku sa nevzťahuje na škody: • vzniknuté v dôsledku toho, že poškodená alebo zničená stavba nemala v čase vzniku škody zriadený funkčný bleskozvod a podľa noriem na ochranu pred bleskom platných v čase kolaudácie stavby sa vyžadovala inštalácia bleskozvodu, • spôsobené prepätím alebo indukciou na elektrických alebo elektronických zariadeniach.
  15. Vypratávacie náklady sú pripoistené štandardne (pri požiari, výbuchu – plyn…)?
    Vypratávacie náklady sa kryjú po vzniku poistnej udalosti, nedelíme tieto náklady na rôzne poistné nebezpečenstvá.
  16. Sila vetra je naďalej od 75 km za hodinu?
    Beaufortova stupnica vetra definuje práve takto víchricu. Z pohľadu poistenia sme sa snažili pojmy definované uchovať. Jediný rozdiel je v búrlivom vetre, kde vieme, že konkurencia používa aj iné rýchlosti a šli sme cestou, že budeme plniť v prospech klienta už prúdenie vzduchu dosahujúce v mieste vzniku škody rýchlosť minimálne 60 km/h (resp. 16,7 m/s).
  17. Búrlivý vietor má limit 2 000 € a víchrica 100% PS? Ako bude vyzerať likvidácia? Ak bude medzi 60 a 75 km/hod, tak sa bude plniť max. 2 000 € a ak bude nad 75 km/h tak už 100%?
    Áno, presne tak. Treba vziať do úvahy fakt, že hlavné stavby by podľa noriem mali vydržať víchricu. Búrlivý vietor je viac o vedľajších stavbách, ktoré nemusia byť konštruované na to, aby vydržali víchricu.
  18. Je potrebný ohľadne revízii nejaký výstup? Pretože podľa zákona fyzické osoby nemusia vykonávať revízie na svojej nehnuteľnosti, ale poisťovne od klientov to požadujú.
    Revízie komínov sú povinné aj pre fyzické osoby. Informačný materiál resp. info pre klientov je dostupný v SMP. Pokiaľ je nám známe – revízie – plynové kotly, sú potrebné aj pre fyzické osoby. Čo sa týka komínov a pod. – tam je určitá právna zvláštnosť – mali by sa robiť, ale môže si ju akoby spraviť vlastník – avšak je problematické to preukazovať.
  19. Prečo máte pri riziku búrlivý vietor nastavený limit 2 000 €? Nemôže spôsobiť vyššiu škodu?
    Ak rýchlosť vetra nebude mať parametre „víchrice“ potom plníme len do výšky „búrlivého vetra“. Ak Vám odfúkne strechu a nebola víchrica, je veľkou otázkou, či strecha bola dobre postavená (projektovanie musí byť podľa noriem, ktoré hovoria, že strecha slabšiu víchricu (nie len búrlivý vietor) musí zvládnuť. Máme informácie z likvidácie – ani plechové strechy neboli sfúknuté pri búrlivom vetre. Definícia zo Slovníka pojmov napovie: Prúdenie vzduchu dosahujúce v mieste vzniku škody rýchlosť minimálne 75 km/h (resp. 20,8 m/s). Ak nemôže byť rýchlosť prúdenia vzduchu zistená, poistený musí preukázať, že pohyb vzduchu v bezprostrednom okolí miesta vzniku škody spôsobil škody na stavbách alebo na veciach rovnako odolných voči víchrici ako stavby, ktoré boli v čase bezprostredne pred poistnou udalosťou v bezchybnom stave. Tj. ak okolité stavby sa porušia je to tiež dôkaz.
  20. Poistné sumy si klient stanovuje sám? Sú nastavené minimálne poistné sumy?
    Áno, klient si môže zvoliť PS sám, avšak pri domácnosti je min. PS 5 000 Eur, pri nehnuteľnosti je PS vypočítaná systémom na základe zadaných parametrov a je možné ponížiť max. o 20%.
  21. Kryjeme roztoče alebo iný hmyz, ktorý rozožerie krov?
    Nie, iba poškodenie fasády voľne žijúcimi zvieratami.
  22. V konkurencii je napr. väčšia tabuľa skla alebo pivničného okno považovaná za špeciálne sklo. Je to tak aj v produkte Domino?
    My nemáme rozdiel medzi sklom, okná sa zarátajú do PS nehnuteľnosti
  23. Búrlivý vietor je len do limitu 2000 Eur?
    Štandardné hlavné stavby by mali vydržať rýchlosť vetra – víchrica. Tj. musia byť na to takto stavané. Búrlivý vietor ako taký sa týka najmä vedľajších stavieb, kde nie je potrebné dodržiavať všetky technické normy. Pri nehnuteľnosti je búrlivý vietor s limitom 2.000 Eur. Pri domácnosti je búrlivý vietor s limitom 1 000 Eur, čo nebolo – preto je to novinkou.
  24. Garáže sú zahrnuté v cene RD?
    V novom produkte rozlišujeme vedľajšie stavby mimo miesta poistenia – tam je limit vyrátaný z PS nehnuteľnosti, vedľajšie stavby v mieste poistenia bližšie nešpecifikované – limit je počítaný z PS nehnuteľnosti a vedľajšie stavby v mieste poistenia bližšie špecifikované – pri tomto type sa zadáva PS danej garáže, nie je limitom. Zjednodušene povedané – ak sú vedľajšie stavby sublimitom v prípade totálnej škody je vyplatená hodnota hlavnej stavby. Druhá možnosť hovorí o spočítaní poistnej sumy za hlavnú stavbu a vedľajšie stavby. Stretávame sa totiž s mnohými situáciami, kde vedľajšie stavby majú významnú hodnotu v porovnaní s hlavnou stavbou, preto je pre klienta zaujímavé si poistiť vedľajšiu stavbu s navyšovaním poistnej sumy. Ďalším dôvodom je aj prípadná vinkulácia vedľajšej stavby bankami.
  25. Je zmena aj pre obhliadku nehnuteľnosti pri vyššej PS?
    Najvítanejšou zmenou je navýšenie limitu na 400 tis. Eur, kedy je potrebné vykonať obhliadku v prípade, ak sa jedná o rodinný dom alebo rekreačnú budovu.
  26. Je možné vychádzať z východiskovej hodnoty zo ZP pri bytoch?
    Pri určení poistnej sumy konkrétnej stavby vychádzajte vždy z novej ceny tejto stavby. Pri bytoch, ak je však všeobecná hodnota vyššia (pozor nemusí byť vždy) je vhodné to poistiť na všeobecnú hodnotu. Dôvodom je definícia v DPP: Nová cena bytu a obývaného nebytového priestoru je cena, za ktorú kúpite byt alebo obývaný nebytový priestor v danej lokalite s rovnakými parametrami a kvalitou, akú mal byt alebo obývaný nebytový priestor bezprostredne pred škodou.
  27. Prečo do ponuky treba LV? Nestačí do ponuky adresa?
    Ponuka sa vygeneruje vtedy, ak sú vyplnené všetky povinné polia na danom objekte – čiže nehnuteľnosti. Je to i pre Vás barlička, aby ste skontrolovali LV, či náhodou namiesto bytu nie je na LV zapísaný nebytový priestor. Zároveň predídeme nevyplneniu čísla LV. Číslo LV je štvormiestne a samozrejme v prípade ponuky ho nekontrolujeme. Ale v PZ je táto kontrola už požadovaná.
  28. Ak máme uvádzať poistnú sumu nehnuteľnosti podľa VŠH, a má dojednanú indexáciu, nikdy nemôžme hovoriť o reálnej hodnote nehnuteľnosti. VŠH nie je reálna hodnota nehnuteľnosti. Ako to môže klient vedieť či je suma správna, ak ju neviete stanoviť ani vy pri výpočte. Najmarkantnejší rozdiel je práve v BA. Niektoré byty v starom meste sú znalcami ohodnotené ako nové byty pri Dunaji. Čo ak budova je staršia ako 50 rokov, hradíte tiež v nových cenách?
    V súčasnosti analyzujeme a čakáme na Stavebný cenový index na tretí štvrťrok, pretože v druhom štvrťroku bol medziročný nárast SCI 3% ale očakávame, že tretí štvrťrok bude aktuálne určite vyšší. Následne to nasadíme – tá zmena systému bude rýchla. Pri bytoch má poistná suma zodpovedať jeho novej cene, nová cena bytu a obývaného nebytového priestoru je cena, za ktorú kúpite byt alebo obývaný nebytový priestor v danej lokalite s rovnakými parametrami a kvalitou, akú mal byt alebo obývaný nebytový priestor bezprostredne pred škodou. Je skutočne i úlohou sprostredkovateľa diskutovať o správnej cene nehnuteľnosti a určenia poistnej sumy.
  29. Aký starý znalecký posudok je možné použiť?
    Znalecké posudky, ktoré nie sú staršie ako 5 rokov, aj vzhľadom na technický stav budovy v ňom opísaný – je vhodné použiť stavebný cenový index – ten nájdete na: https://www.usz.sk/sluzby/index-vyvoja-cien/
  30. Ktoré banky akceptujú vaše vinkulácie potvrdené el. podpisom?
    Banky, ktoré akceptujú vinkulácie: VÚB, UNIcredit, Prima Banka – po menšej úprave tlačiva. Ostatné banky na ich zvážení.
  31. Ako je to s indexáciou PS každý rok – je to povinne alebo individuálne?
    Poistné podmienky poisťovateľovi umožňujú klientom uplatniť indexáciu avšak je potrebné, aby si klient pri tomto cenovo turbulentnom období v rámci nehnuteľnosti aktualizoval poistnú sumu. Čo sa týka indexácie: Novú poistnú sumu a nové poistné vám oznámime písomne. A to najneskôr 10 týždňov pred koncom poistného obdobia, po uplynutí ktorého ideme zmeniť poistnú sumu a poistné.
  32. Je možné poistiť drevený dom bez základov? Je možné poistiť mobilný dom?
    Nie, nie je to možné; taký dom nespĺňa literu Stavebného zákona, ktorý hovorí, že stavby musia byť pevne spojené so zemou. Poistiť si nemôžete: a) stavby, ktoré nie sú spojené so zemou pevným základom (napr. mobilné domy, hausbot, záhradný domček bez základov v zemi),
  33. Bude nulová spoluúčasť?
    Nulovú spoluúčasť máme aj v predchádzajúcich produktoch – a máme ju aj v produkte DOMino. Dokonca spoluúčasť pre hlavné predmety poistenia sa ani nedá dojednať (bez úpisu vo veľmi špeciálnych prípadoch). Spoluúčasť je len pri Smart pripoistení a pri pripoistení Pes a Mačka.
  34. Ak pri uzatvorení nehnuteľnosti neprenajímam a za určité obdobie budem, je nutné prepracovať PZ?
    Podľa nášho názoru je to otázka vhodnosti produktu. Toto by mal sprostredkovateľ preverovať. Z pohľadu poistenia stavieb resp. domácnosti to vplyv na poistné mať nebude, skôr vhodnosť niektorých pripoistení.
  1. Ako je to pri umeleckých dielach, obrazoch? Keď nemá doklady o kúpe? Ako je to kryté, na akú hodnotu?
    Závisí od konkrétnej situácie. Klient by mal mať na tieto veci k dispozícii buď znalecký posudok, alebo doklad o kúpe. Pre veci vyššej hodnoty je v poistnej zmluve daný limit poistného plnenia. Ak ide o presiahnutie tohto limitu, tak je potrebné to konzultovať s produktovým manažérom. Zvyčajne je potrebný znalecký posudok. Kúpna cena nie je v tomto prípade až taká určujúca. Niekedy sú vystavované posudky aukčnými sieňami, ale tieto akceptujeme len vo výnimočných situáciách. Sú však aj prípady, že znalecký posudok ani nie je a žiaden znalec (napr. kunsthistorik) nevie určiť cenu. Tieto jednoducho nepoistíme, z dôvodu, že by sme následne nevedeli kalkulovať hodnotu odškodnenia.
  2. Čo sa plní pri poistení skla? Len pevne zabudované napr. okno, dvere, alebo aj sklenený stolík? Sklokeramická platňa, vstavané skrine, schody? A ako je to keď má klient na dvore prekrytý bazén a rozbije prekrytie. Alebo fotovoltarické články?
    ROZBITIE SKLA V poistení domácnosti akékoľvek náhodné poškodenie alebo zničenie sklenených nižšie uvedených vecí domácnosti. -sklenených častiach dvier nábytku, zrkadlách pevne priskrutkovaných alebo iným spôsobom pripevnených na stene, pevne vsadených sklenených častiach kuchynských elektrospotrebičov, akvária s objemom 50l a viac. V poistení nehnuteľnosti akékoľvek náhodné poškodenie alebo zničenie sklenených stavebných súčastí. Poistenie pre prípad poškodenia alebo zničenia poistenej veci poistným nebezpečenstvom rozbite skla sa nevzťahuje na škody na sklenených veciach, ktoré majú umelecko-remeselnú a/alebo historickú hodnotu, ak nie je v poistnej zmluve dohodnuté inak, škody na optických prístrojoch alebo na optických častiach prístrojov a zariadení, škody vzniknuté pri osadení skla, pri príprave na osadenie alebo v čase jeho demontáže, škody spôsobené vystavením skla sálavému teplu alebo priamemu ohňu.
  3. Je potrebné pri cennostiach, umeleckých dielach vyššej hodnoty k PZ dokladať zoznam, fotky?
    Odporúčame klientom, aby mali spravený zoznam/fotografie, ktoré by v prípade PU pomohli pri likvidácii PU. Je na klientovi preukázať výšku škody. Pri poisťovaní vyšších hodnôt, ktoré sa riešia cez úpis – tak je to častá podmienka.
  4. Vstavané spotrebiče v kuchynskej linke sú stále domácnosť?
    Áno, poisťujeme ich v rámci poistenia domácnosti.
  5. Aké má byť zabezpečenie kopky?
    Pivničná kopka má byť uzamknutá, aby doň nikto bez súhlasu majiteľa nevedel vojsť, limity podľa spôsobu zabezpečenia sú uvedené v doložke K10.
  6. Plníte v poistení nehnuteľností aj domácnosti v nových cenách bez ohľadu na mieru opotrebenia?
    Áno, domácnosť je plnená v nových cenách. Samozrejme určité špecifiká majú svoje plnenia – napr. peniaze v nominálnej hodnote a pod.
  7. AK RD vlastní syn, ale rodičia tam majú doživotné právo bývania. RD môžu poistiť rodičia aj domácnosť, alebo RD musí poistiť syn a domácnosť rodičia? Bývajú tam rodičia.
    Rodinný dom aj domácnosť môžu poistiť aj rodičia v jednej zmluve . Pri poistnej udalosti sa sleduje vlastník nehnuteľnosti podľa listu vlastníctva (syn), pri veciach v domácnosti ich majitelia (rodičia). Pri uzatváraní poistnej zmluvy na nehnuteľnosť a domácnosť sa vypĺňa len poistník.
  8. Mám e-bike za 4 000 Eur. Viem ho poistiť proti krádeži?
    V rámci domácnosti áno, hodnotu treba pripočítať do poistnej sumy domácnosti, máte poistené aj v garáži alebo pivničnej kobke vo vlastníctve, ak je dostatočné zabezpečenie. Samozrejme, ak by ste mali bicykel niekde v spoločných priestoroch alebo na voľnom priestranstve, tak nie.
  9. Ak poistíme rodinný dom ako celok a každý z vlastníkov bytov v RD má úver, viete potvrdiť vinkulácie pre každého z vlastníkov na základe vlastníckeho podielu z LV?
    Dnes naša spoločnosť vinkulačné tlačivá týmto spôsobom nepotvrdzuje. Ak ide o rodinný dom s viacerými bytovými jednotkami, odporúčame vždy ich samostatne poistiť a takto potvrdiť vinkulačné tlačivá.
  10. Pri pripoistení podnikateľ – akú PS si má klient určiť na svoje veci určené na podnikanie – cenu nových vecí alebo cenu akú majú veci pri vstupe do poistenia? Čo potom budete plniť aktuálnu hodnotu v prípade PU alebo novú?
    Pripoistenie Podnikateľ je na Limit, nie na PS. Poistné plnenie je poskytované za rovnakých podmienok ako v poistení domácnosti, ku ktorému je toto pripoistenie dojednané.
  11. Klient má pivničnú kobku na inom mieste poistenie (vo vedľajšom bytovom dome). Je to kryté? V aktuálnom produkte je to tiež možné? Či až teraz v novom?
    Nie je potrebná výnimka. Stačí natypovať ako vedľ. stavba na inom mieste – obdobne ako garáž. Je možné len v novom produkte DOMino, alebo na výnimku v DOMINO Extra. Domino Trio to neumožňuje.
  12. Kam sa radia zbrane-poľovnícke prípadne trofeje?
    Zbierky patria pod skupinu – veci vyššej hodnoty.
  13. Ak sa v rámci domácnosti uvedie jednoduchá domácnosť, ale PS bude napr. 25 000 Eur, v nej aj veci vyššej hodnoty, nemá to vplyv na plnenie?
    Nemá to dôvod na plnenie. Tento parameter je pomôcka pre výpočet PS poisťovateľom, pre likvidáciu je dôležitý parameter samotná poistná suma.
  14. Kryjeme prostú lúpež, napr. lyže ponechané pred barom a niekto ich ulúpi?
    Nie, prostú krádež nekryjeme. Krytá by bola krádež, ak by sa lyže nachádzali v domácnosti prípadne v pivnici a bola by prekonaná prekážka.
  15. Dajú sa pri poistení len domácnosti poistiť stavebné súčasti?
    Ak býva klient v nehnuteľnosti ako nájomca, má poistené v rámci domácnosti aj stavebné súčasti, ktoré preukázateľne na svoje náklady obstaral, umiestnil, zabudoval alebo zamontoval.
  16. Ako je definované riziko Podpätie?
    PODPÄTIE – Náhly pokles napätia v sieti pod stanovenú hodnotu.
  17. Klient ma pivničnú kobku na inom mieste poistenie (vo vedľajšom bytovom dome). Je to kryté? Prípadne možnosť na výnimku kryť?
    Nie je potrebná výnimka. Stačí natypovať ako vedľajšia stavba na inom mieste – obdobne ako garáž.
  18. Už nemáte zahrnuté záhradnú techniku s pohonom v okrasnej záhrade ako v starom produkte?
    Záhradnú techniku obdobne ako autopríslušenstvo sme zahrnuli do súboru hnuteľného majetku – domácnosti. Záhradná technika – usúdili sme, že je to súčasť domácnosti (najmä pri rodinných domoch, či bytoch s predzáhradkou), preto je to logickejšie mať v domácnosti.
  19. Upravili ste aj podmienky zabezpečenia proti krádeži?
    Zabezpečenia sú riešené v tzv. doložke K10. Áno, Limity sme diskutovali aj s expertami – rizikovými inžiniermi. Niektoré limity v K10 boli aj upravené – smerom nahor. Boli aj lepšie špecifikované formy zabezpečenia.
  20. Vo všetkom je produkt výborný – krytie, cena. Len to zložité zabezpečenie. Ak ste ho v novej doložke zjednodušili, tak budete úžasní.
    Generali nevyžaduje konkrétne zabezpečenie majetku v závislosti od dojednanej PS; Generali poskytne poistné plnenie podľa toho, aká prekážka bola páchateľom prekonaná. Ide o úplne odlišný spôsob vnímania rizika a prístup pri riešení vzniknutých škôd.
  21. Sublimity sa dajú navýšiť?
    Vybrané limity sa dajú upraviť/ navýšiť priamo aj V San Marco Portáli. Ak sú špeciálne stavby, či potreby klienta – nový produkt taktiež umožňuje upisovanie – t. j. limit s odôvodnením Vám vie produktový manažér schváliť, či neschváliť aj keď je požadovaný vyšší.
  1. Skrat elektromotora: príklad: čerpadlo v studni. Generali mi zaplatilo len 50% z FA, hoci servis napísal, že oprava je nerentabilná. Generali sa odvoláva na to, že kryje len elektromotor. Otázka: ako prišlo na to, že to je 50%? Ako to bude v novom produkte? Tiež len skrat elektromotora? Nebolo by dobré kryť celé čerpadlo? Veď z toho čerpadla sa nedá ten elektromotor vymontovať.
    Podľa poistných podmienok, ak došlo ku skratu motora v elektrospotrebičoch: – vychádzame z primeraných nákladov na opravu vinutia motora, vrátane nákladov na montáž, demontáž, nákladov na dopravu do opravovne alebo cestovných nákladov opravára. Ak sa oprava vinutia nevykonáva: – za primerané náklady na previnutie budeme považovať náklady maximálne vo výške 60% z ceny nového elektromotora. Ak sa motor neopravuje ani nevymieňa: – vychádzame z časovej hodnoty zničenej/poškodenej poistenej veci. Z tejto sumy odpočítame cenu zvyškov poistenej veci, ktoré nie sú poškodené a ešte ich môžete využiť.
  2. Skrat nie je v základe vôbec krytý, treba ho vždy pripoistiť samostatne?
    Skrat spôsobený inak ako napr. bleskom alebo iným poisteným nebezpečenstvom (voda, záplava) je potrebné pripoistiť Elektro.
  3. Ak má klient dojednanú na nové elekt. spotrebiče predĺženú záruku u predajcu. Predĺžená záruka dojednaná v Generali je navyše tejto predĺženej záruky, alebo je to vždy iba po 2-ročnej záruke?
    Predĺžená záruka platí vždy iba po uplynutí zákonnej 2 ročnej záruky; neslúži na dodatočné predlženie záručnej doby nad rámec už raz predĺženej záruky.
  4. Prepätie v domácnosti už nebude do výšky PS ako to malo Trio?
    Pri prepätí a podpätí je limit, ktorý je možné upraviť podľa potrieb klienta, až do výšky 10 000 Eur.
  1. Veterinárne náklady sú stále v balíku pre Mačku a Psa?
    V pripoistení Pes a Mačka sú kryté Náklady na nevyhnutnú veterinárnu liečbu len po úraze (ÚRAZ DOMÁCEHO ZVIERAŤA: Udalosť, ku ktorej dôjde počas trvania poistenia a pri ktorej si domáce zviera vplyvom neočakávaného a náhleho pôsobenia vonkajších síl alebo vlastnej sily spôsobí telesné poškodenie alebo smrť. Za úraz sa považuje aj prehltnutie cudzích telies alebo otrávenie domáceho zvieraťa.) a Náklady na uhynutie alebo utratenie domáceho miláčika. Náklady na bežnú veterinárnu liečbu psa alebo mačky kryté nie sú.
  2. Poistenie psa je aj na úraz a chorobu?
    Úraz áno – resp. náklady na liečbu po úraze. Chorobu – bežnú veterinárnu starostlivosť nekryjeme.
  1. Kryjeme činnosť krtka v trávniku – ak ho celý rozryje?
    Nie, trávnik iba z okrasnej záhrady kryjeme na riziká, ktoré sú uvedené vo VPP.
  1. Sú kryté IT a smart zariadenia vo vlastníctve zamestnávateľa alebo slúžiace na podnikanie = nie vo vlastnom vlastníctve?
    Nie, kryjeme len veci v osobnom vlastníctve poistníka/ členov domácnosti. V takomto prípade odporúčame poistiť si zodpovednosť zamestnanca voči zamestnávateľovi.
  1. Asistenčné služby: záchrana fotografii, neviem si to predstaviť, ako to funguje.
    Sú IT špecialisti, ktorý si zoberú hardisk a riešia túto záležitosť. Príkladom môžu byť situácie keď – Disk je plne funkčný, požadované dáta nie sú dostupné = možné príčiny (Zmazané, sformátované, porušená FAT / MFT, rozpadnuté RAID pole, …), ďalšia možnosť – Disk sa netočí, vydáva divné zvuky, nie je detekovaný PC, … = možné príčiny (Zničená riadiaca elektronika, chybné čítacie hlavy, porušený povrch platní, chybný motor alebo ložisko, porušená servisná oblasť, …)
  2. Ukradnú mi profil, ako mi viete pomôcť okrem nahlásenia pre FB, že je to falošný profil, čo by nahlásili aj ostatní moji priatelia? Ako by vyzeralo odškodnenie, ako sa to dokladuje?
    Ohľadne profilu – sú tam potom aj akcie s tým súvisiace – tzn. napr. cleaning – tj. čo v rámci „ukradnutého“ profilu bolo publikované. Aktuálnou témou sú komunikované hoaxy na sociálnych sieťach pod falošnými alebo ukradnutými profilmi.
  3. Asistencie – strata Fotky: Aj z externého disku?
    Áno, aj z externého disku.
  1. Chýba sumár poistného na záver ponuky, teraz je to neprehľadné a počítajú sumár na kalkulačke.
    Šablóna ponuky sa bude upravovať.
  2. Mám vygenerovanú ponuku poistenia, je tam poistné za domácnosť, nehnuteľnosť, zodpovednosť, pripoistenia, obchodná zľava, ale nikde nevidím jednu sumárnu cenu poistenia za všetko. Kde to mám hľadať?
    V ponuke sú všetky 3 alebo 4 balíky a preto tam máte poistné za jednotlivé objekty za jednotlivé balíky. Avšak na ponuke zapracujeme po viacerých pripomienkach a upravíme ju podľa návrhov zo školení.
  3. Odkedy môžeme sprostredkovávať tento produkt?
    Produkt je už sprístupnený obchodníkom v SMP od 20.10.2021.
  4. Ako bude fungovať proces prepracovania starého DOMina na nový produkt? Kedykoľvek alebo len k výročiu?
    Prepracovanie je najmä k výročnému dňu. Chceme upozorniť na fakt, že v prípade vinkulovanej poistnej zmluvy a zmeny čísla poistnej zmluvy, viaceré banky pri zmene vinkulácie požadujú poplatok za administratívu tohto úkonu, ktorý sa pohybuje od 50 do 200 Eur, preto je skutočne potrebné zvážiť prepracovania. Prepracovanie na nové DOMino nebude extra podporované, ale ani zakázané. Záleží vždy od prípadu k prípadu, aby klientove predstavy a potreby boli naplnené. Ak prepracovanie, využiť skôr výročný deň kvôli možným preplatkom resp. nedoplatkom na poistnom.
  5. Zostane naďalej zachovaná možnosť upravovať existujúce zmluvy? Lebo keď ich prestanete ponúkať, a nebude možné ich upravovať (navyšovať PS), tak iná možnosť ako prepracovať na nový produkt nezostane.
    Súčasné produkty ponechávame zatiaľ v platnosti. Zmeny budeme chcieť udržať aj v dlhšej budúcnosti.
  6. GPS – či je dôležité ho do PU uvádzať, nakoľko boli pripomienky klientov, že nevedia posúdiť, či ide o správne súradnice a figurujú ako adresa rizika.
    GPS súradnice sa ponechávajú na zmluve, sú dobré do budúcnosti. Slúžia pre rýchlejšiu lokalizáciu napr. pri živelných udalostiach a pod. GPS jednoducho zistíte: cez google maps v počítači. Kliknutím pravého tlačidla myši na miesto, kde chcete zistiť koordináty. Na mobile to zistíte tak, že na nájdene miesto pritlačíte prst a zobrazia sa GPS súradnice – zväčša hore.
  7. Upraviť v aplikácii minimálne poistné na domácnosť na 20 Eur, nakoľko máme síce podmienku min. PS 5000 Eur, klient si ju vyberie a následne mu predložím PZ s PS 8000 Eur, aby bola splnená podmienka min. poistného 20 Eur.
    Rieši sa úprava.
  8. V rekapitulácii poistného v ponuke by sa mohol zobrazovať aj limit PS pre nehnuteľnosť, domácnosť, aby sme nemuseli opätovne dohľadávať v aplikácii.
    Rieši sa úprava.
  9. Mohlo by sa uvádzať výsledné poistné aj s daňou aj bez?
    Rieši sa úprava, bude poistné s daňou.
  1. Ako je to pri zodpovednosti, keď bývajú v paneláku pod sebou, napr. bratia a jeden druhého vytopí?
    V zmysle Občianskeho zákonníka ide o blízke osoby, tým pádom by spôsobené škody neboli poistením kryté. Občiansky zákonník: Blízke osoby § 116 Blízkou osobou je príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel; iné osoby v pomere rodinnom alebo obdobnom sa pokladajú za osoby sebe navzájom blízke, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu. DPP pre občiansku zodpovednosť hovorí: 14. Z poistenia za vás neposkytneme náhradu škody, ktorú ste spôsobili týmto osobám: a) vašej blízkej osobe, b) osobe žijúcej s vami v spoločnej domácnosti, c) poistníkovi (ak pre vás ako poisteného dojednal toto poistenie) alebo inému poistenému (ak ste ako poistený škodu spôsobili inej poistenej osobe), d) podnikateľskému subjektu, v ktorom máte vy, vaša blízka osoba alebo osoba žijúca s vami v spoločnej domácnosti majetkovú účasť, e) podnikateľskému subjektu, ktorého ste vy, vaša blízka osoba alebo osoba žijúca s vami v spoločnej domácnosti členom alebo členom štatutárneho, dozorného alebo iného orgánu tohto subjektu, f) osobám, s ktorými ste uzavreli jednu spoločnú zmluvu poistenia zodpovednosti za škodu.
  2. Otázočka ohľadom bratov, ktorí bývajú nad sebou. Obaja dobre poistení v Generali. Vrchnému praskne prívodná hadica a vytopí brata. Brat si vyrieši škodu cez svoju poistku. Poisťovňa bude regresovať horného brata, kde mu asi zodpovednosť nepomôže. Ako toto riešiť?
    Postup poisťovateľa je uvedený už pri samotnej otázke. Pre daný prípad vhodné riešenie pre všetkých zainteresovaných nie je. Je otázka, či v zmysle občianskeho zákonníka je regres v takomto prípade prijateľný.
  3. Pri ZZŠ sa územná platnosť Európa vzťahuje aj na škody spôsobné na majetku alebo iba na živote/zdraví?
    Krytie občianskej zodpovednosti je aj na zdraví aj na veci – samozrejme musí byť splnená podstata občianskej zodpovednosti – výluky a pod. To znamená, nerozlišujeme typ škody z občianskej zodpovednosti, územná platnosť Európa.
  4. Ak RD je vo vlastníctva syna, kde bývajú rodičia, PZ RD aj domácnosti dojednajú rodičia. Keď dôjde k PU z titulu vlastníctva RD, bude Generali plniť z tejto PZ zo zodpovednosti z titulu vlastníctva RD, aj keď tú PZ dojednali rodičia?
    Áno, plnenie poskytneme za majiteľa nehnuteľnosti (podľa LV), aj keď PZ dojednávajú rodičia. Plnenie nejde však blízkym osobám – výluka.
  5. Ak si vlastník bytu dojedná poistenie nehnuteľnosti + domácnosti lebo byt zariadil + zodpovednosti za škodu, prenajíma ho tak v rámci zodpovednosti sú kryté aj škody spôsobené nájomcami susedom?
    Škody spôsobené nájomcom treba riešiť v rámci jeho zodpovednosti pre riziká, ktoré nie sú kryté v rámci domácnosti – tj. napr. živel, požiar. Je dobré si to zakomponovať napr. do nájomnej zmluvy.
  6. Pri občianskej zodpovednosti, keď sa niečo stane, treba k tomu políciu alebo ako sa to potom dokladuje?
    Pri zodpovednostných škodách musí byť vždy uplatnený nárok na náhradu za vzniknutú škodu voči škodcovi (v tomto prípade poistenému). Vo väčšine prípadov policajný záznam nie je potrebný – napr. dieťa rozbije susedovo okno alebo sa rozbije tovar vašim pričinením v obchode. Na druhej strane, ak vznikne napr. dopravná nehoda – pes vbehne pod kolesami auta a takto vznikne reťazová dopr. nehoda, policajný protokol bude vždy potrebné. Je potrebné riešiť políciu, ak ide o podozrenie na trestný čin.
  7. Mám byt, prenajímam ho, nemám tam trvalý ani ja ani nájomník – nájomník spôsobí škodu na mojich veciach a zároveň spôsobí škodu aj u suseda o poschodie nižšie – napr. vodovodná škoda. Platí sa aj škoda na mojich veciach aj u suseda?
    Nie je potrebné mať nahlásený trvalý, ani prechodný pobyt. Je potrebné, aby mal nájomca platnú nájomnú zmluvu a vlastné poistenie občianskej zodpovednosti.
  8. Ak som ako poistník vlastníkom nehnuteľnosti, ale nebývam v nej, býva v nej iný rodinný príslušník (otec, sestra, dcéra, apod.), pričom nejde o prenajímanie – ako budete pristupovať ku škode, ak mne (ako vlastníkovi) spôsobia škodu na nehnuteľnosti/domácnosti tí, ktorí tam bývajú (napr. rodina mojej sestry) – nebude to posudzované ako „vlastná škoda“ ?
    Majetkové škody (ak je poistená stavba, resp. domácnosť) z menovaných rizík ako napríklad požiar, povodeň a pod. kryté by bolo. Ak ide o škody spôsobené rodinnými príslušníkmi (v rámci občianskej zodpovednosti), tak by to kryté žiaľ nebolo – jedná sa o blízke osoby.
  9. Poistné krytie zahŕňa aj nájomcov – škody spôsobené vlastníkovi bytu aj tretím osobám (susedom)?
    Škody spôsobené vlastníkovi bytu musia byť riešené prostredníctvom občianskej zodpovednosti nájomcu. Keďže to vieme poistiť aj samostatne – je to veľmi jednoducho realizovateľné. V prípade, že sa nájomca presťahuje, samozrejme občianska zodpovednosť platí i na novom mieste.
  10. Pri občianskej zodpovednosti je dieťa až do veku 25 rokov? Alebo ako definujem v tomto prípade dieťa, ktoré nežije v spoločnej domácnosti? Často deti študujú v zahraničí prípadne sú na odbornej stáži aj vo vyššom veku ako 18 ročné.
    Pri občianskej zodpovednosti je dôležité, aby žili v spoločnej domácnosti. V prípade detí mimo domácnosti – len do 18 rokov. Čo sa týka štúdia detí v zahraničí niektoré školy, či internáty vyžadujú poistenie zodpovednosti samostatne – preto sme práve vytvorili tú možnosť poistiť jednotlivca. Zároveň pre mladých je to skvelý produkt aj s ohľadom na športové aktivity (lyžovanie, bicykel…) A územná platnosť je Európa.
  11. Neviem či správne rozumiem odpovedi k nájomcovi a zodpovednosti čiže, ak nájomca vytopí susedov napr. z práčky, tak z majiteľovej poistky to pôjde či nie? Musí si nájomca napr. kvôli tomu poistiť zodpovednosť samostatne pre seba?
    Nájomca by mal mať poistenú občiansku zodpovednosť.
  12. Ak sa uzatvorí poistenie občianskej zodpovednosti pre jednotlivca a za pár mesiacov sa bude zdieľať domácnosť s partnerom, je nutné prepracovať na krytie rodina?
    Nie je potrebné meniť poistenie občianskej zodpovednosti z jednotlivca na rodinu, ak chce mať klient poistenie len pre seba. Nie je povinnosťou uzatvoriť OZ rodina ak klient býva s niekým v spoločnej domácnosti. Krytý bude len poistený. Do budúcna sa to bude dať riešiť prostredníctvom zmien na PZ.
  13. Zodpovednosť- územná platnosť Európa- pri PU sú v limite plnenia aj súdne trovy?
    Pri poistnej udalosti (resp. pri vznesenom nároku na náhradu škody voči vám) vám zaplatíme tieto náklady: a) na vašu obhajobu v trestnom konaní začatom proti vám (v prípravnom konaní a v konaní pred súdom prvého stupňa) za podmienky: – trestné konanie súvisí so škodou, ktorej náhradu máme za vás zaplatiť a – splnili ste povinnosť a informovali ste nás o tomto trestnom konaní a o jeho priebehu. Náklady vašej obhajoby zaplatíme najviac do výšky tarifnej odmeny advokáta. Môžeme sa rozhodnúť, že vám zaplatíme aj náklady vašej obhajoby v odvolacom konaní. Informujeme vás, ak sa tak rozhodneme. b) na konanie o náhrade škody pred príslušným orgánom (súdne konanie alebo rozhodcovské konanie), ak sa týmto konaním musí preukázať: – vznik vašej zodpovednosti za škodu alebo – rozsah vašej zodpovednosti za škodu alebo – výška náhrady škody, ktorú musíte zaplatiť a ak musíte náklady tohto konania zaplatiť a splnili ste povinnosť a informovali ste nás, že poškodený: – si od vás žiada náhradu škody, ktorú ste mu spôsobili, – si uplatňuje náhradu škody voči vám u oprávneného orgánu, a – vyjadrili ste sa k spôsobenej škode a jej výške, – v konaní o náhrade škody sa riadite našim pokynmi, – bránite sa proti uplatnenému nároku, – bez nášho súhlasu: – nezaviažete sa nahradiť premlčanú pohľadávku, – neuzavriete súdny alebo mimosúdny zmier, ani neuznáte iným spôsobom svoju povinnosť nahradiť škodu, – včas sa odvoláte alebo podáte iný opravný prostriedok, ak sme vám včas nedali iný pokyn. Môžeme sa rozhodnúť, že vám zaplatíme aj náklady vášho právneho zastúpenia v tomto konaní. Informujeme vás, ak sa tak rozhodneme.
  14. Kryjeme škodu, ak sa od stromu, ktorý bol podpálený petardou rozšíri oheň na susedovu fasádu (vinník je známy)?
    Vlastník pozemku, na ktorom petardou „podpálený“ strom sa nachádza, nie je zodpovedný za vzniknutú škodu. Ak je vinník známy, škoda môže byť vymáhaná od neho.

Podobné články

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa
Produkty

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa

21/04/2025

V rámci srdcovo-cievnych ochorení ťahajú muži v strednom veku za kratší koniec. Štatistiky Národného centra zdravotníckych informácií ukazujú, že vo...

Poistite firmy jednoducho a rýchlo s ProFi Simple
Produkty

S ProFi Simple to ide jednoducho a rýchlo

21/04/2025

Naše jedinečné poistenie pre podnikateľov je navrhnuté tak, aby dokonale vyhovovalo potrebám podnikania. Čo je ProFi Simple? Čo môžete poistiť...

Ďalší článok
Šéfka Únie materských centier: Všetky deti nemajú v živote rovnaké šance

Šéfka Únie materských centier: Všetky deti nemajú v živote rovnaké šance

Rozhovor s detskou psychologičkou Magdalénou Špotákovou o inkluzívnom vzdelávaní a o tom, ako učiť deti empatii voči spolužiakom so znevýhodnením

Rozhovor s detskou psychologičkou Magdalénou Špotákovou o inkluzívnom vzdelávaní a o tom, ako učiť deti empatii voči spolužiakom so znevýhodnením

Kvíz: Rodičovstvo

Kvíz: Rodičovstvo

  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
Generali Brokers Blog

© 2021 Poisťovna Generali

No Result
View All Result
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
  • Pridajte sa do našej Brokers komunity

© 2021 Poisťovna Generali