„Zodpovedný a udržateľný prístup našej spoločnosti je predurčený už v samotnej podstate toho, čo spoločnosť Generali robí,“ hovorí na úvod Monika Majerčíková, vedúca oddelenia komunikácie Generali. „Náš hlavný biznis je o napĺňaní sľubu, že budeme stáť pri našich klientoch v momente, keď to budú potrebovať.“
Záväzok podnikať udržateľne je súčasťou celosvetovej stratégie spoločnosti Generali ako aj jej ambície stať sa celoživotným partnerom jej klientov. „Práve preto sme na úrovni Skupiny Generali prijali Chartu záväzkov trvalo udržateľného rozvoja, ktorá definuje náš postoj a smerovanie v zodpovednom a udržateľnom podnikaní voči rôznym skupinám – zamestnancom, klientom, komunitám, obchodným partnerom, obchodníkom a distribútorom, finančnej komunite,“ vysvetľuje Monika Majerčíková.
Na Slovensku sa stala členom zoskupenia Business Leaders Forum a definovala si tri hlavné oblasti, na ktoré sa chce spoločnosť primárne zamerať – vzdelávanie znevýhodnených komunít, zamestnanci, prevencia v oblasti zdravia a ochrany majetku. A práve o napĺňaní cieľov tejto aktivity nám porozpráva vedúca oddelenia komunikácie Monika Majerčíková.
Jednou z priorít je podpora vzdelávania znevýhodnených skupín. Aké konkrétne aktivity ste podnikli v rámci tejto priority?
Skupina Generali spustila v roku 2017 celosvetovú iniciatívu na pomoc znevýhodneným komunitám The Human Safety Net (THSN), v rámci ktorej sa Generali zameriava na pomoc znevýhodneným rodinám, utečencom a novorodencom. Pod hlavičkou THSN sme na Slovensku začali realizovať v spolupráci s Úniou materských centier bezplatný program Učenie pre život, ktorý pomáha znevýhodneným rodinám s deťmi do 6 rokov. Sú to rodiny, ktoré majú deti s ťažkým zdravotným postihnutím, v ktorých rodičia nemôžu pracovať alebo je ich príjem veľmi nízky, či žijú vo vylúčených komunitách. Deti z takýchto rodín majú, bohužiaľ, často výrazne horšie možnosti získať kvalitné vzdelanie a znižuje sa ich šanca na lepší život.
Čo je cieľom programu a čo sa vám podarilo v rámci jeho existencie dosiahnuť?
Prieskumy dokazujú, že až 49 percent detí zo sociálne slabých rodín uviazne v znevýhodnenej komunite bez možnosti ďalšieho rozvoja. Práve obdobie od 0 do 6 rokov je to najdôležitejšie v živote každého z nás. Vtedy sa tvoria základy potrebné pre život a budúcnosť – fyzický rast, motorika, poznávacie schopnosti, reč a komunikácia či sociálne kompetencie. V programe chceme podchytiť znevýhodnené rodiny a zmenšiť alebo aj úplne zotrieť rozdiely, ktoré v spoločnosti vznikajú. Preto sa rodiny raz týždenne stretávajú v materských centrách na workshopoch a pomocou Montessori metódy sa učia hravou formou postupne rozvíjať zručnosti, schopnosti a vedomosti svojich detí. Počas troch rokov sa nám podarilo program postupne otvoriť v 12 materských centrách na celom Slovensku. Certifikované lektorky sa doteraz venovali viac ako 300 rodinám so 450 deťmi.
Hovoríte o tom, že sa rodiny stretávajú v materských centrách raz týždenne. Predpokladám, že ste museli túto činnosť upraviť v čase pandémie. Ako ste reagovali?
Pandémia radikálne zasiahla aj do fungovania projektu Učenie pre život, keďže jeho podstatou je osobný kontakt, no líderky projektu si našli spôsob, ako s deťmi a ich rodičmi zostať naďalej v kontakte a vo výučbe pokračovať aj na diaľku. Vytvorili kreatívne a učiace balíčky pre maminy s deťmi, ktoré distribuovali priamo do ich domovov. Cieľom bolo posilňovať to, aby sa rodičia ani počas pandémie neprestali venovať svojim deťom, pretože to bolo najdôležitejšie. Pandémia však poukázala na ďalší problém, s ktorým zápasia znevýhodnené rodiny, a tým je online komunikácia. Práve preto sme sa rozhodli podporiť ich aj v tomto smere – pre materské centrá a rodiny sme zabezpečili technické vybavenie v podobe stolových PC, tabletov či smartfónov, aby deti mohli pokračovať vo vzdelávaní aj v dobe sociálneho odstupu. Viacerým centrám sa podarilo rozbehnúť aj online aktivity a deti zo znevýhodnených rodín aj takýmto spôsobom vyučovali.
Mnohé spoločnosti zapájajú do CSR aktivít aj samotných zamestnancov. Je toto v záujme Generali? Ako sa vám darí napĺňať ciele zodpovedného zamestnávateľa smerom k zamestnancom?
Do pomoci rodinám zo znevýhodneného prostredia sa aktívne a radi zapájajú aj naši zamestnanci. Spoločne už vyrobili pre deti z projektu množstvo Montessori hračiek, vďaka ktorým si môžu hravou formou rozvíjať svoje zručnosti. Samozrejmosťou sú aj rôzne zbierky oblečenia, domácich potrieb či elektroniky. Pred pár mesiacmi sa naši zamestnanci zapojili aj do aktivity Global Challenge, ktorej cieľom bolo vyzbierať ďalšie financie pre projekt Učenie pre život. A k vašej druhej otázke, ako zodpovedná poisťovňa sa aktívne venujeme aj našim zamestnancom. Uvedomujeme si, že práve oni sú naším najväčším kapitálom. Záleží nám na ich zdraví – fyzickom aj duševnom, ako aj správnom work-life balance a, samozrejme, náležitú pozornosť venujeme témam diverzity a inklúzie. Tento rok sme sa stali signatárom Charty diverzity, čím sa verejne hlásime k hodnotám ľudskosti, rovnoprávnosti a férového prístupu na pracovisku. Dlhodobo sa venujeme projektom, ktoré pomáhajú mamičkám vracajúcim sa z materskej dovolenky, organizujeme pre zamestnancov prednášky a workshopy na tému diverzity a inklúzie, ale veľkou témou je u nás aj starostlivosť o duševné zdravie, ktoré v poslednom období dostáva zabrať.
V programe Učenie pre život chceme podchytiť znevýhodnené rodiny a zmenšiť, alebo aj úplne zotrieť rozdiely, ktoré v spoločnosti vznikajú.
Pandémia poukázala na ďalší problém, s ktorým zápasia znevýhodnené rodiny, a tým je online komunikácia. Pre materské centrá a rodiny sme preto zabezpečili technické vybavenie v podobe stolových PC, tabletov či smartfónov, aby deti mohli pokračovať vo vzdelávaní aj v dobe sociálneho odstupu.