GENERALI Brokers Blog
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
GENERALI Brokers Blog
No Result
View All Result

Poistenie zodpovednosti za škodu cestného dopravcu v poisťovni Generali

05/05/2020
v kategórii Produkty
Poistenie zodpovednosti za škodu cestného dopravcu v poisťovni Generali

V Generali poisťovni, a. s., je možné dojednať poistenie zodpovednosti za škodu cestného dopravcu pre dopravcu, ktorému zákon ukladá povinnosť, aby si uzavrel takéto poistenie.

Dopravca je prevádzkovateľ dopravy, ktorý sa zmluvou o preprave vecí zaväzuje príkazcovi, že za odplatu prepraví vec z miesta odoslania do miesta určenia. Dopravca zodpovedá za škodu, ktorá vznikla na prepravovanej zásielke v dobe, kedy ju prevzal na prepravu až do jej vydania na mieste určenia. Dopravca môže vykonať prepravu aj prostredníctvom iného dopravcu, no v tomto prípade za ňu zodpovedá, akoby prepravu vykonal sám. Poisťovateľ nahradí za poisteného v rozsahu poistných podmienok a ustanovení zmluvy škodu spôsobenú na prepravovanej zásielke, za ktorú poistený zodpovedá na základe všeobecne záväzných predpisov.

Je na klientovi, aké parametre poistnej zmluvy bude mať. Zákon o cestnej doprave presne neukladá ani bližšie nešpecifikuje, v akej výške má mať dojednanú poistnú sumu, resp. limit plnenia, aké má mať krytie a rozsah pripoistení. Všetky atribúty poistnej zmluvy a jednotlivých pripoistení si určuje klient podľa toho, akú činnosť vykonáva, aký tovar preváža a či vykonáva dopravu iba v rámci Slovenskej republiky alebo medzinárodne.

Vnútroštátna doprava

Pokiaľ však dopravca vykonáva vnútroštátnu prepravu na Slovensku, mal by mať dostatočný limit/poistnú sumu podľa hodnoty tovaru, ktorú preváža, nakoľko za tovar zodpovedá do plnej výšky jeho hodnoty. Vnútroštátna doprava znamená: klient s vozidlom neprekročí hranice Slovenska, a teda nakládku, ako aj vykládku tovaru má v rámci SR v niektorých z miest Slovenska. Vnútroštátna cestná nákladná doprava je bližšie špecifikovaná v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave. Pre vykonávanie vnútroštátnej prepravy musí mať klient povolenie na výkon povolania prevádzkovateľa nákladnej cestnej dopravy. Povolenie musí mať na každé jedno vozidlo, s ktorým dopravca prepravuje tovar.

Medzinárodná doprava a dohovor CMR

Inak to je pri medzinárodnej doprave, kde sa škoda na tovare plní v zmysle dohovoru CMR, podľa ktorého klient zodpovedá za hrubý kilogram vo výške 8,33 XDR (cca 9 EUR) poškodeného tovaru. Medzinárodná doprava znamená: klient prekročí s vozidlom niektorú z našich hraníc počas prepravy tovaru – tzn. nakládku tovaru má napr. v Bratislave a vykládku tovaru napr. v Hamburgu. Medzinárodná  cestná nákladná doprava je bližšie špecifikovaná vo vyhláške č. 11/1975 Zb. – Dohovor o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR). Pre vykonávanie medzinárodnej prepravy musí mať klient povolenie – LICENCIU pre medzinárodnú prepravu tovaru po ceste v prenájme alebo za úhradu, ktorú vydáva okresný úrad cestnej dopravy a pozemných komunikácií. Tak isto musí mať dopravca na každé jedno vozidlo, s ktorým prepravuje tovar, povolenie, ako tomu je aj pri vnútroštátnej preprave.

Poistenie dopravcu v Generali

V poisťovni sa poistenie riadi individuálnou poistnou zmluvou, doložkami a všeobecnými poistnými podmienkami poistenia zodpovednosti za škodu cestného dopravcu VPP ZD 14.

Doložky, ktoré vieme v poistnej zmluve pripoistiť podľa toho, aký druh tovarov poistený prepravuje a podľa toho, o aké krytie chce mať pripoistením rozšírené základné krytie, sú:

Doložka V30 – Poistenie zodpovednosti za škodu, ktorá vznikla na sťahovaných predmetoch Sťahované veci sú zariadenia domácností, ktoré nesmú byť tovarom v rámci obchodného styku.

Doložka V31 – Poistenie zodpovednosti za škodu na prepravovaných trhavinách a výbušných látkach Preprava nebezpečných vecí sa riadi dohodou (ADR). Poistený dopravca musí mať na takúto prepravu potrebné povolenia a uspôsobené vozidlo.

Doložka V32 – Poistenie zodpovednosti za škodu vzniknutú na prepravovaných ojazdených, poškodených alebo havarovaných motorových vozidlách i prípojných vozidlách a na prepravovaných použitých alebo poškodených strojoch a zariadeniach

Poistený dopravca musí pred prepravou vykonať fotodokumentáciu poškodeného vozidla alebo stroja vrátane zápisu o rozsahu poškodenia.

Doložka V33 – Poistenie pre prípad krádeže prepravovaných vecí. Poistený sa môže poistiť aj na prípadnú krádež a lúpež zásielky

Poistenému dopravcovi bude krytý tovar v prípade krádeže a lúpeže aj v prípade, že bude parkovať na čerpacích staniciach s vyhradeným parkovaním pre kamióny a odstavných plochách s označením pre kamióny.

Doložka V34 – Poistenie zodpovednosti za škodu, ktorá vznikla pri vnútroštátnej doprave uskutočňovanej na území iného štátu (kabotáž)

Kabotáž je vnútroštátnou prepravou v rámci iného štátu geografického územia Európy, ale mimo Slovenska. Napríklad ak má poistený nakládku v Berlíne a vykládku v Hamburgu.

V poistnej zmluve je možné pripoistiť aj nakládku a vykládku tovaru, ktorá je štandardne v zmysle VPP vylúčená. Poistením je krytá iba v prípadoch, ak prevzal na seba dopravca v nákladnom liste zodpovednosť a poistený má podľa povahy tovaru uspôsobené vozidlo na jeho naloženie – špeciálna ruka (stroj), návesy na prepravu vozidiel a pod.

Aby sme sa odlíšili od konkurencie, pracujeme aj na ďalších pripoisteniach, ktoré si čoskoro budú môcť u nás dopravcovia zakúpiť, ako poistenie subdopravcu (prvého v poradí), prekročenie dodacej lehoty a nákladov na likvidáciu zničených prepravovaných vecí.

Maximálny limit plnenia, na ktorý vieme klienta poistiť, je 600.000 EUR/jedna PU za rok. Jedinou výnimkou, ktorú robíme, je krytie pripoistenia kabotáže pre krajinu Spolková republika Nemecko, kde platí mať toto poistenie kryté na sumu 600.000 EUR na 1 PU a 1.200.000 EUR na všetky PU behom jedného roka.

Ak si poistený uzavrie poistnú zmluvu, je mu vystavený poistný certifikát, ktorý jepísomným potvrdením o uzatvorení PZ, obvykle v anglickom jazyku, no môže byť vystavený aj v slovenčine či nemčine. Poistení sa takýmto certifikátom preukazujú u zákazníkov, že majú poistenie dojednané na určitý limit plnenia a rozsahu krytia pre vozidlá, ktoré sú v certifikáte uvedené podľa EČV.

Ako funguje preprava tovaru

Prvý spôsob je, že si príkazca prepravy (odosielateľ – vlastník tovaru),buď fyzická, alebo právnická osoba, u zasielateľa objedná prepravu tovaru a na tento účel uzatvára zasielateľskú zmluvu. Zasielateľ je ten, ktorý je držiteľom koncesnej listiny, ktorá ho oprávňuje prevádzkovať živnosť „zasielateľstvo“. V zasielateľskej zmluve sa zaväzuje svojmu klientovi – príkazcovi (odosielateľovi – vlastníkovi tovaru), že mu vo vlastnom mene a na jeho účet obstará prepravu tovaru z určitého miesta do iného určitého miesta za dohodnutú cenu, ktorú zaplatí príkazca zasielateľovi. Následne zasielateľ uzavrie so zmluvným dopravcom zmluvu o preprave a aj ju uhradí dopravcovi. Rozdiel medzi jednotlivými cenami je zasielateľov zárobok.

Druhý spôsob je, že si príkazca prepravy (odosielateľ – vlastník tovaru),buď fyzická, alebo právnická osoba, cez sprostredkovateľa objedná prepravu tovaru z určitého miesta do iného určitého miesta na základe sprostredkovateľskej zmluvy. Sprostredkovanie prepravynastane, ak na základe sprostredkovateľskej zmluvy za odplatu – províziu sprostredkovateľ vyvinie takú činnosť, aby príkazca s určitým zmluvným dopravcom uzavrel zmluvu o preprave tovaru sám a vo vlastnom mene. Sprostredkovateľ teda nájde vhodného dopravcu a vybaví, aby medzi dopravcom a odosielateľom prišlo k podpísaniu zmluvy o preprave a sprostredkovateľ má z toho iba províziu.

Zmluvným dopravcom sa rozumie dopravca s platnou licenciou na vykonávanie cestnej nákladnej dopravy, ktorého si príkazca najme na splnenie svojho záväzku vyplývajúceho z prepravnej zmluvy.

Vzťahy medzi účastníkmi pri preprave tovaru

Ak nastane škodová udalosť v každom prípade mimo SR, v ktorej výška škody prevyšuje sumu 3.320 EUR, je poistník, resp. poistený, povinný neodkladne zabezpečiť náležité vyšetrenie škodovej udalosti jedným z havarijných komisárov, nachádzajúcim sa najbližšie k miestu, kde sa poškodená, resp. zničená, zásielka nachádza. Zoznam havarijných komisárov je na webovej stránke www.lloydsagency.com. V prípade, že zo šetrenej poistnej udalosti bude poskytnuté poistné plnenie, budú poistenému refundované aj náklady na vyšetrenie poistnej udalosti havarijným komisárom.

Škodovosť za produkt poistenia zodpovednosti cestného dopravcu je dlhodobo na úrovni 60 – 65 %.

Komodity, ktoré sú vylúčené z poistenia

Poistenie sa nevzťahuje na škody spôsobené pri preprave drahých kovov, šperkov, cenností, mincí a peňazí každého druhu, cenín, kolkov, peňažných poukážok, platobných kariet, dokladov a listín, vecí s umeleckou, historickou alebo zberateľskou hodnotou, prototypov a modelov, zbraní a munície, živých zvierat a ťažkého nákladu s jednotlivou hmotnosťou nad 20 ton a nadrozmerného nákladu.

Dopravca sa sprostí zodpovednosti pri vnútroštátnej preprave, ak preukáže, že:

Škoda bola spôsobená odosielateľom alebo príjemcom alebo bola spôsobená chybovosťou zásielky, chybovosťou obalu, balenia alebo že škoda vznikla zvláštnou povahou zásielky alebo prirodzenou povahou zásielky vrátane obvyklého úbytku, že škoda vznikla okolnosťami, ktoré nemohol dopravca odvrátiť (živelné pohromy – povodeň, víchrica, krupobitie a pod).[VB1] 

Dopravca sa sprostí zodpovednosti pri medzinárodnej doprave, ak preukáže, že:

Strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty bolo zavinené oprávneným (odosielateľom/príjemcom) alebo príkazom oprávneného a ďalej ak je strata či poškodenie zo zvláštneho nebezpečenstva súvisiaceho aspoň s jednou z nasledujúcich skutočností: Použitím otvorených vozidiel bez plachiet, ak to bolo dohodnuté v nákladnom liste CMR, chýbajúcim alebo chybným obalom zásielky, manipuláciou, naložením, vyložením zásielky odosielateľom/príjemcom, prirodzenou povahou zásielky (lom, hrdza, pôsobenie hmyzu, hlodavcov atď.), nedostatočnými či chybnými znakmi alebo číslami jednotlivých kusov zásielky.

Rozsah náhrady škody pri strate alebo zničení zásielky: Hradí sa čiastka, ktorú mala zásielka v dobe, kedy bola odovzdaná dopravcovi na prepravu.

Rozsah náhrady škody pri poškodení alebo znehodnotení zásielky: Hradí sa čiastka, o ktorú bola zásielka znehodnotená, resp. pri účelne vykonanej oprave sa hradia náklady na opravu (Občiansky zákonník). Náklady vynaložené na prepravu stratenej alebo zničenej zásielky sú nákladmi dopravcu, nie sú predmetom plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu.

Podľa Obchodného zákonníka sa hradí rozdiel medzi cenou, ktorú mala zásielka v dobe jej prevzatia dopravcom a cenou, ktorú by v tejto dobe mala poškodená alebo znehodnotená zásielka. Podľa dohovoru CMR sa hradí čiastka, o ktorú sa znížila hodnota zásielky. Náhrada škody pri poškodení zásielky je však limitovaná.

Via: Pavol Adámek

Podobné články

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa
Produkty

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa

21/04/2025

V rámci srdcovo-cievnych ochorení ťahajú muži v strednom veku za kratší koniec. Štatistiky Národného centra zdravotníckych informácií ukazujú, že vo...

Poistite firmy jednoducho a rýchlo s ProFi Simple
Produkty

S ProFi Simple to ide jednoducho a rýchlo

21/04/2025

Naše jedinečné poistenie pre podnikateľov je navrhnuté tak, aby dokonale vyhovovalo potrebám podnikania. Čo je ProFi Simple? Čo môžete poistiť...

Ďalší článok
Vysokozdvižný vozík – podlieha PZP alebo nie?

Vysokozdvižný vozík – podlieha PZP alebo nie?

Kybernetické riziká v časoch pandémie COVID-19

Kybernetické riziká v časoch pandémie COVID-19

Ako bude vyzerať cestovanie po korona kríze?

Ako bude vyzerať cestovanie po korona kríze?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
Generali Brokers Blog

© 2021 Poisťovna Generali

No Result
View All Result
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
  • Pridajte sa do našej Brokers komunity

© 2021 Poisťovna Generali