GENERALI Brokers Blog
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
GENERALI Brokers Blog
No Result
View All Result

Vyhorenie typu „home-office“

25/02/2021
v kategórii Lifestyle
Vyhorenie typu „home-office“

Pohodlné oblečenie po celý deň. Bez dochádzania. Žiadne zápchy. Žiadne plné parkoviská. Sloboda vykonávať domáce práce počas konferenčného hovoru.

To, čo sa začalo a zdalo ako krátkodobé voľno z kancelárie, sa zmenilo na úplnú zmenu pracovného prostredia. Práca z domu je na vzostupe, ale nie je to jediná vec, ktorá rastie. V súvislosti s prácou z domu rastie aj syndróm vyhorenia.

Čo syndróm vyhorenia je?

Svetová zdravotnícka organizácia už v máji roku 2019 pridala syndróm vyhorenia na zoznam oficiálnych lekárskych diagnóz. Prejavuje sa ako obrovské vyčerpanie, nespavosť, bolesti hlavy, nechuť na vlastnú prácu a znížená pracovná produktivita. 

V lepšom prípade pociťuje chorý averziu voči zamestnaniu a nie je schopný ho vykonávať, v horšom prípade končí na psychiatrickom oddelení s absolútnou apatiou,  depresiami, úzkosťami, agresivitou aj poruchou pamäti či pocitom bezmocnosti a smútku. 

Zatiaľ čo sa dynamika pracoviska zmenila, vytrvalé úsilie o dosahovanie efektívnych výsledkov nie. Stále viac sa stierajúca hranica medzi domácim a pracovným životom pripravuje pôdu pre vzostup domácej kancelárie, ktorá je vždy k dispozícii. A riziko vyhorenia nikdy nebolo väčšie.

S pribúdajúcim počtom pozitívne testovaných ľudí na Covid-19 a s rastúcim počtom ľudí v karanténe sa zmenili aj pracovné podmienky väčšiny z nás. Rozhovor pri káve alebo obed s kolegami pripomínajú v súčasnosti viac vzdialený sen ako realitu. Z pracovísk a z pestrého spoločenského života sme sa museli presunúť do svojich príbytkov. Kuchyne alebo obývačky sme si premenili na pracovne, školské učebne.
S ostatnými členmi domácnosti sme si museli dohodnúť úplne iný systém fungovania ako predtým. Osobné stretnutia s kolegami sme vymenili za virtuálne. 

Vyhorieť sa dá aj pri práci z domu

Syndrómu vyhorenia v súvislosti s prácou z domu sa venoval prieskum personálnej agentúry Monster. Z výsledkov vyplýva, že od začiatku pandémie zažilo vyhorenie 69 % respondentov, pričom  už v máji minulého roka to bolo 52 %. Medzi najčastejšie uvádzané príčiny vyhorenia patria chýbajúce hranice medzi prácou a súkromným životom, nezvládnuteľná pracovná záťaž a obavy zo straty zamestnania. 

Aj keď sa môže zdať, že práca na diaľku ponúka väčšiu flexibilitu a lepšiu rovnováhu medzi pracovným
a súkromným životom, nie je to vždy tak. Pri práci z domu je oveľa náročnejšie udržať sebadisciplínu, prepínať medzi pracovným a osobným časom, ale aj usporiadať si priority dňa.

Pandémia spôsobila zmenu v pracovnom prostredí, ktorá si od marca 2020 začala od zamestnancov
aj zamestnávateľov vyžadovať nové nastavenie pracovných postupov  a procesov. Mnohí sa práci z domu potešili a očakávali väčšiu voľnosť a slobodu. Nemuseli denne stáť v zápchach, hľadať parkovacie miesto
na preplnených parkoviskách, rušiť sa s kolegami navzájom v otvorených kanceláriách. Ukázalo sa však,
že práca na diaľku nemá len svetlé stránky.

Ako vzniká syndróm vyhorenia a prečo je home office riziko?

Aspektov, ktoré vyživujú pôdu pre syndróm vyhorenia je viacero. Pri práci na home-office sú to však hlavne tieto:

NEUSTÁLE ONLINE
Začať môžeme pri technológiách, ktoré nám umožňujú byť na príjme a v podstate v kancelárii 24 hodín denne. Zatiaľ čo v kancelárii strávime zhruba tých osem hodín denne, doma sa postupne vytrácajú hranice začiatku a konca pracovnej doby. Ľudia nedoprajú telu prestávky, zmenu prostredia a prirodzené rozptýlenie. A zarábajú si na problém. 

To, že nám chýbajú jasne stanovené hranice medzi osobným a súkromným životom či určitá štruktúra, spôsobuje nedostatok času pre seba a rodinu, ale aj napätie, vyčerpanie, chaos a nadmerný stres.

„Ja osobne som mala  a stále mám pocit, že som permanentne v práci. Nikam  z domu som neodchádzala, nikam som sa z nej nevracala, prosto som v nej zostala celý čas do ďalšieho rána. S manželom a deťmi, uviaznutá v kuchyni medzi počítačom, sporákom a školskými úlohami.“

SOCIÁLNA IZOLÁCIA
Pri práci na diaľku, ktorá sociálne izoluje ľudí, je potrebné zvážiť ďalší aspekt a tým je osamelosť.

Situáciu bližšie vysvetľuje psychoterapeutka Alison Stone: „Aj keď zažívate v kancelárii rušný deň, občas strávite pár minút konverzovaním s kolegami, zasmejete sa a to je veľmi dôležité pre podporenie našej nálady a uvoľnenie stresu. Práve táto socializácia je pre predchádzanie syndrómu vyhorenia veľmi dôležitá a práca
z domu nám ju neumožňuje.

ROZHODOVANIE O PRIORITÁCH
Človek si to neuvedomuje, ale rozdeliť si rôzne požiadavky v jednom prostredí môže byť náročné. Zavolá vám klient, zatiaľ čo vám prihára vyprážaný syr alebo sa dieťa dožaduje pomoci pri riešení úlohy online.
Ktorý z nich má prednosť? Snaha robiť veľa vecí naraz a nejasný alebo chýbajúci čas pre oddych sa môžu podpísať aj na nižšej výkonnosti a problematickej koncentrácii.

Ako zabrániť vyhoreniu

Aby ste sa syndrómu vyhorenia bránili, zapracujte na týchto maličkostiach

  • Odstráňnte si  pracovné e-mailové aplikácie zo súkromných telefónov, aby ste oddelili prácu
    od svojich súkromných mobilných zariadení. 
  • Stanovte si čas, kedy s prácou začnete aj skončíte. Snažte sa toho držať, ako sa len dá. Toto pravidlo treba uplatňovať, aj keď počas práce z domu nedochádza k rozptýleniu. Bez rozptýlenia majú ľudia, ktorí pracujú z domu, tendenciu sústrediť všetku svoju energiu na prácu a veľmi málo jej venujú čomukoľvek inému. Tak sa veľmi ľahko stane, že osemhodinový pracovný čas sa premení na desať a viac hodín.
    Ale ľudia nie sú roboti. Potrebujeme čas na reštartovanie a dobitie energie. Ak zistíte, že robíte veľa chýb, splnenie úloh vám trvá dlhšie alebo produkujete menej kvalitnú prácu, môže to byť prejav vyhorenia. Neobetujte sa v mene produktivity.
  • Plánujte si krátke prestávky pre seba. V práci sme boli zvyknutí pravidelne sa osobne zúčastňovať
    na stretnutiach. Zvyčajne to zahŕňalo presúvanie sa z jedného miesta na druhé, čo medzi jednotlivými stretnutiami poskytovalo určité vydýchnutie. Krátke prestávky by sme teda mali do pracovného harmonogramu zakomponovať, aj keď pracujeme z domu. Veľmi prospešné je aj po videohovoroch vstať a ponaťahovať sa. Efektívne je naplánovať schôdzky na kratší čas, aby sme medzi nimi stihli dať
    aj pre náš mozog potrebnú prestávky.

Podobné články

Poisťovňa Generali bola generálnym partnerom konferencie Moneyfest 2024
Lifestyle

Poisťovňa Generali bola generálnym partnerom konferencie Moneyfest 2024

11/11/2024

Bratislava zažila 29. októbra 2024 unikátnu udalosť- prvú nezávislú finančnú konferenciu MoneyFest, ktorá privítala neuveriteľných 947 účastníkov. Poisťovňa Generali mala tú česť byť generálnym...

Toto poistenie musíte mať: V zahraničí kryje vašu spoluúčasť pri škode na požičanom vozidle
Cestovanie

Toto poistenie musíte mať: V zahraničí kryje vašu spoluúčasť pri škode na požičanom vozidle

07/08/2024

Prenájom auta, skútra či bicykla vám poskytne neoceniteľnú slobodu pohybu a možnosť preskúmať skryté poklady vašej destinácie. S každým dobrodružstvom...

Ďalší článok
CEO  Podcast s Jurajom Jurčíkom

CEO Podcast s Jurajom Jurčíkom

Juraj Páleš: Našou najväčšou výhodou je hlavne kvalitný tím odborníkov

Juraj Páleš: Našou najväčšou výhodou je hlavne kvalitný tím odborníkov

Generali prináša svetové lyžovanie žien na Slovensko

Generali prináša svetové lyžovanie žien na Slovensko

  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
Generali Brokers Blog

© 2021 Poisťovna Generali

No Result
View All Result
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
  • Pridajte sa do našej Brokers komunity

© 2021 Poisťovna Generali