GENERALI Brokers Blog
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
GENERALI Brokers Blog
No Result
View All Result

Vysokozdvižný vozík – podlieha PZP alebo nie?

04/05/2020
v kategórii Poisťovníctvo, Produkty
Vysokozdvižný vozík – podlieha PZP alebo nie?

V našej praxi sa často stretávame s otázkami ohľadom povinnosti PZP pre vysokozdvižné vozíky. Ku škodám tretích osôb spôsobenými prevádzkou vysokozdvižného vozíka totiž dochádza pomerne často. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť na fakt, že rozhodovacia prax všeobecných súdov SR je po­merne nejednotná a zatiaľ neexistuje zjednocu­júce stanovisko Najvyššieho súdu SR v tejto veci.

Osobitne možno spomenúť rozhodnutie Krajské­ho súdu Bratislava č. 14Co/64/2011 zo dňa 23. 7. 2013, ktoré judikovalo, že vysokozdvižný vozík nie je motorovým vozidlom. Svoje odôvodnenie však neprepája s ďalšími súvisiacimi zákonmi z oblasti správy dopravy, bez ktorých nie je možné kvalifikovane posúdiť, či ide o motorové vozidlo aj v zmysle zákona o povinnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú motorovým vozidlom č. 381/2001 Z. z. (ďalej len „zákon o PZP“).

Súd len stroho uvádza, že pre posúdenie nie je rozhodu­júca prax, ale legálna definícia. S týmto možno súhlasiť, podľa nášho názoru je však nutné vykla­dať legálnu definíciu v spojitosti so súvisiacimi zákonmi. Keďže prax držiteľov týchto strojov sa v súvislosti so zabezpečením uzavretia povinného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobe­nú motorovým vozidlom rôzni, predkladáme náš pohľad, ktorým sa prikláňame k názorom viacerých odborníkov a autorov z praxe.

Záver všetkých odborných publikácií hovorí:

Samohybný vysokozdvižný vozík podlieha zákonu č. 381/2001 Z. z.

Nižšie vám prinášame podrobné vysvetlenie, prečo je tomu tak:

V zmysle § 2 písm. a) zákona o PZP sa motorovým vozidlom myslí „samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným pohonom, ako aj iné nekoľa­jové vozidlo bez vlastného pohonu, pre ktoré sa vydáva osvedčenie o evidencii vozidla, technické osvedčenie alebo obdobný preukaz“. Z toho vyplýva, že pre uznanie za motorové vozidlo musia byť splnené nasledujúce podmienky:

  • vozidlo musí byť schopné kontinuálneho pohybu na vozovke,  musí byť samostatné (nejde sa o súbor vozidiel, resp. stroj zložený z viacerých častí, ktoré by bez spoločného zaradenia netvorili ucelený súbor schopný pohybu),
  • musí mať vlastný pohon (nemôže byť poháňané ďalším externým strojom, resp. zdrojom energie okrem vlastného),
  • musí byť nekoľajové (nesmie ísť o lokomotívu, resp. rušeň pohybujúci sa na železničnej trati, ktorý by bez explicitného vymedzenia, že ide o nekoľajové vozidlo, túto definíciu splnil),  
  • a vydáva sa preň osvedčenie o evidencii vozidla, technické osvedčenie alebo obdobný pre¬ukaz. (Na naplnenie tejto podmienky stačí, aby sa osvedčenie vydávalo v zmysle zákona, teda nie je podmienkou jeho reálne vydanie. Pod¬mienkou je len, že za normálnych okolností sa žiadateľovi vydá na jeho žiadosť napr. technický preukaz alebo osvedčenie o evidencii.)

Okrem uvedeného ustanovenia zákona o PZP sa definícia motorového vozidla nachádza aj v ostat­ných právnych aktoch regulujúcich správu dopra­vy. Napríklad v zmysle § 2 ods. 2 písm. l) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a do­plnení niektorých zákonov sa motorovým vozid­lom myslí „nekoľajové vozidlo poháňané vlastným motorom“. Ide síce o širšiu definíciu, vidieť však prienik s charakteristikou podľa zákona o PZP. Táto definícia sa uvádza pre komplexný obraz o danej problematike aj v súvisiacich právnych predpisoch. Na účely tohto textu však treba zdôrazniť, že záväz­ná je definícia uvedená v § 2 písm. a) zákona o PZP.

Prax však ukazuje, že niektoré z nich sa na vozovku opakovane dostávajú, jazdia po nej, a teda aj spôsobujú kolízne situácie, ktoré by za normálnych okolností boli riešené krytím poist­nou zmluvou ako klasické automobily.

Národná banka Slovenska, ale aj poisťovne sa v praxi stretávajú s prípadmi, keď motorové do­pravné prostriedky zadelené do kategórie 10 – Kategória pracovných strojov P, ne­majú uzavreté povinné zmluvné poistenie, keďže ich držitelia sa domnievajú, že nespĺňajú definíciu motorového vozidla. Je pravda, že do kategórie pracovných strojov často spadajú aj stroje a za­riadenia, pri ktorých si ťažšie predstaviť ich bežné a bezproblémové fungovanie na pozemných ko­munikáciách. Prax však ukazuje, že niektoré z nich sa na vozovku opakovane dostávajú, jazdia po nej, a teda aj spôsobujú kolízne situácie, ktoré by za normálnych okolností boli riešené krytím poist­nou zmluvou ako klasické automobily. Kategória P má dve podkategórie PS a PN, pričom na naše účely bude zaujímavá len prvá z nich, keďže kate­gória PN rieši pracovný stroj nesený a vymeniteľný, napr. nadstavbu bez vlastného zdroja pohonu, čo za žiadnych okolností nemožno subsumovať pod definíciu motorového vozidla.

Podľa zákonnej definície prílohy sa samohyb­ným pracovným strojom PS myslí zvláštne vozidlo s vlastným zdrojom pohonu, konštrukčne a svojím vybavením určené len na vykonávanie určitých pracovných činností. Zároveň sa dodáva, že pra­covný stroj samohybný spravidla nie je určený na prepravnú činnosť. Napriek tomu sa stáva, najmä pri presune z miesta na miesto, že sa správa ako klasické motorové vozidlo a regulárne vstupuje na vozovku, čím sa stáva účastníkom premávky na pozemných komunikáciách. Uvedená charak­teristika sedí pre stroje ako vysokozdvižný vozík, cestný valec, samohybný žeriav, rýpadlo, lopatový nakladač a pod.

Vysokozdvižný vozík a PZP

Najtypickejším prípadom, najmä z po­hľadu počtu používaných vozidiel a periodicity potenciálneho stretu s inými vozidlami či oso­bami, je vysokozdvižný vozík.

Primárne je síce určený na prácu v interiéri (v skladoch), stroj ako taký je však schopný aj jazdy po pozemných komunikáciách. Treba spomenúť, že v praxi sa stretneme s vysokozdvižnými vozík­mi, ktoré majú evidenčné číslo vozidla, a teda aj osvedčenie, a sú súčasťou premávky. Niektoré však uvedené osvedčenie ani evidenčné číslo vozidla nemajú a predpokladá sa, že sa budú použí­vať len v interiéri.

Z predchádzajúcej charakteristiky možno usúdiť, či vysokozdvižný vozík spĺňa definíciu motorové­ho vozidla len porovnaním jeho vlastností a cha­rakteristík s podstatnými pojmovými znak­mi motorového vozidla uvedenými v § 2 písm. a) zákona o PZP.

Vysokozdvižný vozík považujeme za samostatné nekoľajové vozidlo, keďže je schopné samostatného pohybu po vozovke. Najzásadnejšou časťou definície je časť § 2 písm. a), kde sa uvádza, že na to, aby mohol byť vysokozdvižný vozík považovaný za motorové vozidlo, musí sa mu vydávať osvedče­nie o evidencii vozidla, technické osvedčenie ale­bo obdobný preukaz. Do pôsobnosti zákona o PZP tak spadá každý stroj, ktorý spĺňa zna­ky motorového vozidla a ktorému by sa v prípade požiadania vydalo príslušné osved­čenie alebo preukaz.

Keďže v prípade vysokozdvižného vozíka prax ukazuje, že nie je jednoznačné, či má alebo nemá byť zaradený do evidencie vozidiel, a teda aj byť povinným subjektom registrácie (mať osvedčenie o evidencii vozidla vydané orgánom Policajného zboru SR), musíme v prvom rade vyriešiť otázku, či sa pre vysokozdvižný vozík vydáva technické osvedčenie alebo obdobný preukaz v zmysle de­finície motorového vozidla zákona o PZP. V tejto súvislosti je nevyhnutné dať do pozornosti § 23 zákona č. 725/2004 Z. z. o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, kde sa v odseku 3 v druhej vete uvádza, že „v prípade, ak vozidlo nepodlieha prihláseniu do evidencie vozidiel, tak sa mu vydáva technický preukaz“ .

Z uvedeného možno vyvodiť záver, že ak bol vysokozdvižný vozík (spravidla taký, pri ktorom sa predpokladá častejšia účasť v premávke na pozemných komunikáciách) zaevidovaný na útvare Policajného zboru a bolo mu pridelené aj evidenčné číslo vozidla, je jednoznačne motoro­vým vozidlom podľa zákona o PZP, keďže splnil v plnom rozsahu definíciu motorového vozidla.

Na druhej strane vysokozdvižný vozík, ktoré­ho využitie sa predpokladá skôr v interiérových priestoroch, ako je napríklad sklad alebo hala, nemusí síce byť zapísaný do evidencie vozidiel, no v zmysle § 23 ods. 3 zákona č. 725/2004 Z. z. o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách by mu malo byť vydané technické osvedčenie vozidla, a teda od okamihu jeho vyda­nia tiež napĺňa aj poslednú časť definície motoro­vého vozidla v zmysle zákona o PZP.

Prikláňame sa k názoru, že nie je podstatné, na aký účel je vysokozdvižný vozík určený, či na interiérové, alebo aj exteriérové použitie, rovnako nie je dôležité, či sa používa na pozemných komunikáciách, v prípade, že spĺňa definíciu motoro­vého vozidla v zmysle § 2 zákona o PZP, jeho držiteľ je povinný uzavrieť poistnú zmluvu o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú motorovým vozidlom. Uvedené napokon podporuje aj základný účel zákona o PZP, ktorým je zabezpečenie čo najširšej ochrany práv osôb poškodených prevádzkou akýchkoľvek motoro­vých vozidiel.

Vzhľadom na uvedené vysokozdvižný vozík je motorovým vozidlom podľa § 2 písm. a) zákona č. 381/2001 Z. z. a na škodu spôsobenú jeho prevádzkou sa vzťahujú ustanovenia tohto zákona.

Source: NBS, Štefan Velčický, Matúš Medvec, Slovenská kancelária poisťovateľov, JUDr. Imrich Fekete, CSc.
Via: Monika Španielová

Podobné články

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa
Produkty

Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa

21/04/2025

V rámci srdcovo-cievnych ochorení ťahajú muži v strednom veku za kratší koniec. Štatistiky Národného centra zdravotníckych informácií ukazujú, že vo...

Poistite firmy jednoducho a rýchlo s ProFi Simple
Produkty

S ProFi Simple to ide jednoducho a rýchlo

21/04/2025

Naše jedinečné poistenie pre podnikateľov je navrhnuté tak, aby dokonale vyhovovalo potrebám podnikania. Čo je ProFi Simple? Čo môžete poistiť...

Ďalší článok
Kybernetické riziká v časoch pandémie COVID-19

Kybernetické riziká v časoch pandémie COVID-19

Ako bude vyzerať cestovanie po korona kríze?

Ako bude vyzerať cestovanie po korona kríze?

Poisťovňa Generali poskytne mimoriadnu kompenzáciu pre výnimočných ľudí

Poisťovňa Generali poskytne mimoriadnu kompenzáciu pre výnimočných ľudí

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
Generali Brokers Blog

© 2021 Poisťovna Generali

No Result
View All Result
  • Produkty
  • Technológie
  • Poisťovníctvo
  • Lifestyle
  • Balans
  • O Generali
  • Pridajte sa do našej Brokers komunity

© 2021 Poisťovna Generali